maandag 3 maart 2014

In mijn woorden

Liefde.
De romantische liefde.
De dichters favoriete onderwerp.

De groten beschreven het al
Vanaf lyrische hoogten,
Schreven het op de bergtoppen
Voor iedereen om te lezen.

Wat kan ik,
Nog simpel en vrij onbekend,
Hier aan toevoegen?

Alles wat de moeite waard is
Om een tweede keer te zeggen.
En een derde
En een vierde keer.

Alles waarvan ik wil dat jij het hoort
In mijn woorden
En leest in mijn uitingen van liefde.

Omdat ik ze meen.
Omdat wat ik zeg bestemd is voor jouw oren.

Ja dit gedicht is voor jou
En voor jou alleen.
Dat maakt het anders.

Een onderwerp zo speciaal voor mijn tedere hart,
Dat onderwerp alleen voor mijn woorden bestemd.
Die andere dichters hadden jou niet lief
Toen zij hun woorden vonden.
Die privilege is alleen voor mij.
Mijn trots.
Mijn geluk.

Ik hou van onze kleine momenten.
Zoals de manier waarop je naar mij kijkt
Wanneer ik vastgehouden word
Door jouw armen
En er ondeugende gedachten
Door jouw hoofd zwerven
Klaar
Om geuit te worden.
Om mij te plagen.

De manier waarop je je aandacht vestigt,
Op iets net buiten mijn bereik,
's Avonds in het licht van de laptop
Terwijl je naast mij zit
En ik doe alsof ik ga slapen
Terwijl ik eigenlijk
Stiekem naar je staren wil.

Dan zie ik zachtjes kleine rimpeltjes
Rondom je neus verschijnen.
Wanneer jij lacht,
Lacht jouw hele gezicht.

Je bent mij liever dan de zee
Rijker dan de bossen
En waardevoller dan Monet.

Ik vul mijn pen met jou
En ik hoop dat het nooit leeg raakt.
Ik hoop dat wij oud worden samen,
Jij en ik en al mijn schrijfsels
Die jouw naam dragen.

Ik wil dan nog steeds jouw meisje zijn,
De ware met de chaotische rode haren.
Degene die nog steeds kijkt naar jou
En al die dingen zit die jou maken zoals je bent.

Zoals
De manier waarop je luistert
Wanneer jouw aandacht op mij is gericht.
Niet alleen met je oren,
Maar met je ogen
En je mond
En je strelende handen
Dat er voor zorgt
Dat ik mij speciaal voel.
Begrepen.
Het middelpunt van jouw belangstelling.

En stiekem vind ik het wel schattig,
Wanneer jij in jouw wereld zit,
dat ik dan moet vragen:
Luister je wel?
Omdat het antwoord altijd Ja is,
En ondanks je orde in de chaos,
Je gewoon vergeet te antwoorden.

Jouw brein windt zich om het universum heen
En vult zich met dromen en kennis en enthousiasme,
Alles waar ik deel van maak en mag bekijken.
Je bent speciaal en ik wou dat de wereld zag
Wat ik allemaal in jou zie.
Je leeft om te leven, te zijn, te ademen,
te schreeuwen, te lachen, te...

Aan het einde van de dag
Vind ik nog zoveel meer dat ik zeggen wou.
Maar je lijkt het allemaal al te weten.
Dan rest maar vier woorden voor mijn mond
Om het moment compleet te maken.

Ik ook
Van
Jou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten