zondag 1 mei 2016

OCOHJEE

Ja ik ben bang.
                                 Ik zal het bekennen
Bang voor vuur,
De dood, conflict,
Verlating, de pest,
Mijn lichaam, de toekomst,
Voor mijzelf op te komen,
Fout te zijn, imperfectie,
Gebrek aan structuur,
Iets missen in het leven, liefde,
Niet mijn handen wassen...

Niet mijn handen wassen?
Ja niet mijn handen wassen.
En voor de nummer 7
En soms 6,
En wat het betekend als iets
Hetzelfde nummer heeft
Als iemand die ik ken.
Zijn leeftijd, haar geboortejaar,
MIJN geboortejaar.
Ongelukken die dan gebeuren!
En wat als het betekend
Dat ik iets slechts,
Iemand iets slechts,
Heb aan-
Gedaan?

Niet te vergeten dat ik ze kan
“Besmetten”
Als ik mijn neus heb aangeraakt
Of de hoeken
Van mijn lippen!
Het maakt echt niet uit
als ze opgekruld waren
In een glimlach, tjee

En dan…
En dan..
Ik kan het niet zeggen
De woorden niet zeggen.
Wat als ik het zeg,
Wat gebeurt er dan?

Geef mij mijn regels,
De zware dictaten,
Al verlang ik al maanden
Naar mijn impulsieve jaren,
In misschien een wat
Nieuwer jasje.
Maar ja…

Ik zal mijn best doen
Dit gedicht
Niet drie keer
Of vijf keer
Te tikken
Vandaag,
Niet na te lopen
Waar ik iets fout heb gedaan.
Vandaag is een goede dag.
Ik kan er
Over praten.
Ik verzamel gewoon
Afkortingen,
Maar wat ik niet ben,
Is gek.

Is het raar,
Met zo weinig controle
In dat leven van mij
Dat ik controle wil
Waar ik ook al geen controle
Hebt,
Eigenlijk
En waar mijn hand,
Mijn net gewassen hand,
Niet nodig was?

Nee, ik! Ik
Verzamel
Afkortingen.
Maar wat ik niet ben,
Wat jij ook denkt,
Is gek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten