vrijdag 23 januari 2015

Stem in mijn hoofd

Ben ik lui
Als mijn woorden
Beter stromen
Van de bank
Dan wanneer ik
Rondloop met
Een stoffer in
Mijn hand?

Ben ik lui
Als ik kies
Om verdwaald
Te raken
Tussen de letters
Wanneer de was
Mijn naam roept?

Ben ik lui
Als ik blijf
Uitstellen
Wat moet
Wanneer ik
Zachtjes
Met een penseel
Over een canvas
Strijkt?

Ben ik lui
Wanneer ik zeg
Dat chaos
Mij niet stoort
Maar een lege
Plek
Op de muur
Wel?

Ben ik lui
Wanneer ik soms
Liever doe
Wat goed voelt
Dan doe
Wat moet?

Zelfs wanneer ik uiteindelijk wel doe wat moet?

Nee zou jij mij zeggen
Geluk is ook belangrijk
En creativiteit is de weg naar jouw ziel,
Jouw leven en jouw warmte.
Waarom zeg ik dat mijzelf niet?

Wanneer ik anderen hoor,
Hun leven bespreek en hun harde werk zie,
Voel ik mij gebrekig.
Ik kan het allemaal niet.
Niet zo goed, in ieder geval.

En er zit een stem in mijn hoofd
Die mij vertelt dat schrijver zijn geen echte baan is,
Dat schilderen niet echt werken is,
En mijn beperkingen niet echt bestaan.

Een stem in mijn hoofd die zegt dat ik lui ben.
Een stem in mijn hoofd die zegt dat mensen gelukkig willen maken
Er helemaal niet zou toe moeten doen.
Al is dat wat ik zou willen doen.

Ooit vervang ik die stem voor die van mijn zus,
Mijn partner en al mijn geliefden.
Door de complimenten voor mijn werk,
En de inspiratie die komt
Uit de glimlachen
Van de mensen
Wanneer ze mijn passie zien.

En dan zal ik snappen wat mijn doel is.
Niet mijn beperkingen, niet mijn prioriteiten
Maar alle dingen waarvan ik durf te dromen.

Excuseer mij, stem in mijn hoofd,
Ik heb een schildering af te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten