zondag 25 januari 2015

Tijd

Tijd.
Tijd.
Ik kan me nog herinneren
Dat gisteren nog morgen was,
Volgende week
Geen maand geleden was
En dat het nieuwe jaar
Nog moest komen.

Ik kan mij herinneren
Hoe het voelde
Wanneer ik iets nieuws begon
En alle momenten
Dat ik het zag groeien.
Uur voor uur.
Dag voor dag.
Tot het opeens, af,
Achter mij lag.

Zelfs wanneer je denkt,
Wat gaat de tijd toch langzaam
Gaat het uiteindelijk nog
Sneller dan verwacht.

"Weet je die keer dat ik zo lang moest wachten,
Tsja, ook dat is nu verleden tijd."

Zijn dat wat rimpels zijn?
Onze huid die er niet tegen kan
Dat we constant in de stroomversnelling
staan die tijd heet?
Botsingen met de windsnelheid
Van tijd?

Ja zelfs vandaag hebben wij altijd
Morgen al in onze gedachten.
Want die morgen
Word snel weer vandaag.

De beste wijsheid die ik meekreeg
Van de tijd zelve, is
We hebben niet al de tijd van de wereld.
Tijd bestond zodra mensheid begon
En mensheid is niet
1 enkel mensenleven.

Och, waar het om gaat is dit:
Geniet bewust
Want je heb maar 1 leven.
Geniet bewust
Van de tijd die je is gegeven.

En dan beloof ik,
Dat ik,
Elke rimpel zal laten meetellen,
Elke rimpel zal laten komen
Met een verhaal.
Dan zal ik mij niet druk meer maken
Over elke morgen
Die een gisteren word.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten