dinsdag 5 januari 2016

Onrustige rustdag

Vandaag is een rustdag,
Zeggen ze.
Vandaag doen we rustig,
Zeggen ze.
Vandaag moet je bijkomen,
Zeggen ze.
Vandaag is de dag van de kalmte,
De stilte en de wijsheid,
Zeggen ze.

Ik luister met verbijstering
Naar de hartslag van mijn hartslag,
Naar de klopklop van mijn klopklop.
Ik vraag mij af of mijn hart het ook weet?

Mijn lichaam,
In elk geval,
Toch?
Nee?
Niet?

Ik voel geen kalm,
Geen rust, geen stilte.
Ik voel niet het moment
Dat het allemaal even neerdaalt
Tot een moment van,
Weet ik veel,
Verstandsbijstering?

Nee ik tol,
Ik stort,
Ik voel alsof ik val,
Hou mij nauwelijks rechtop.
Ik dans van slaapkamer
Naar toilet
En weer terug,
Als een dronkeman,
Zonder zijn alcohol.
Geen enkele stap,
Zonder houvast.

Mijn maag klampt zich vast
En mijn hart draait zich rond,
Al is het niet waar,
Dat is hoe het voelt,
In mijn droge mond.

Alsof ik mij schrap zet,
Voor iets wat niet komen gaat.
Dat is hoe het voelt.
Dat is hoe het altijd heeft gevoeld,
Alleen een beetje meer vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten