zondag 28 juli 2013

Handdoek

Laat het verleden los
Zegt elke expert op het gebied van
De helende hersenpan.

Als ik dat kon, denk je dat ik het niet al had gedaan?
Dan had ik een fijn kastje gevonden met wat laatjes.

Hier een laatje voor elke afwijzing
Hier een laatje voor elke keer dat ik te horen kreeg dat ik niets waard ben
Hier een laatje voor hoe raar ik mijzelf vind
En hier eentje voor de keren dat ik mij voor mijzelf moest schamen.

Daar ligt mijn woede, mijn verdriet en mijn wantrouwen
Tegen de mensen die mij pijn hebben gedaan.
Daar in de hoek de keren dat ik hetzelf was
En daar de keren dat ik mishandeld was.
Deze drie laatjes zijn voor de keren dat ik verlaten was
Of gewoon bang was om verlaten te worden.

Ik zal blijven proppen tot het kastje uitpuilt
En zijn inhoud over mij heen uitspuugt.
Vertrouwde oude handdoeken die je liever gebruikt
Dan die nieuwe die je nog niet kent.

Zal ik simpeler beginnen?
Ik koop 3 nieuwe handdoeken en ik noem ze
Vertrouwen, liefde en respect
En ik leg ze tussen mijn oude handdoeken,
Allemaal over mijn lichaam
Totdat ik net zo vertrouwd ben met hen
Als met mijn verleden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten