maandag 14 december 2015

Lang en gelukkig

Een kamer met een deur in het midden.
3 stoelen en dan nog de mijne die
Rolt richting een plekje krakend
En botsend tegen muur.
6 individuele ogen.
3 paar lippen.
Hallo, ik ben Jacqueline.
Hallo Jacqueline wat zijn jouw klachten?

Ik val bijna om
Want je vraagt dat ik ben zoals ik ben
Maar dan zonder schoenen
En sokken
En tja buigen is een probleem.
Loop wat heen en weer op commando,
Volg de vinger met mijn ogen
En kijk netjes in het lichtje.
Ik til mijn armen op.
Beweeg mijn handen alsof ik piano speelde.
Ik wou dat ik piano spelen kon.
Lijkt me een leuker truukje dan zijn luchtvariant.
Helaas kan ik geen noot lezen,
Niet dat je dat ooit vroeg.

Tja, en dan zitten we al weer.
Het briefje overhandigt aan u ligt nog op het tafel
En daar op staat mijn leven geschreven
In korte commando's en vage klachten.
Stiekem weet ik niet wat ik hoor
Maar ik hoor alles.
Stiekem weet ik niet wat ik zeg
Maar ik zeg alles
Wat ik mij nog herinneren kan.
2 briefjes en een geschudde hand later
Sta ik buiten de deur
Met mijn hart in mijn schoenen
Of misschien wel op de pendalendingen
Van mijn rolstoel.

2 briefjes die zich even later vertalen
in 2 afspraken en 2 naalden,
Elke arm krijgt er eentje.
Wat is er nou?
Vraagt mijn vriend
Terwijl hij hijgend en puffend
Mijn dikke kont over de loszittende tegels duwt.
Maar wat valt er te zeggen.
Ik ben gefrustreerd,
Natuurlijk.
Ik ben zenuwachtig,
Natuurlijk.
Ik ben verdrietig,
Natuurlijk.
Ik ben boos,
Natuurlijk.
En ik ben natuurlijk ook nog blij.
Dus ja wat er is aan de hand met mij?

Wachten is een zonde voor de gelovigen
Die in de rij staan van de Starbucks
Voor hun speciale kerstkoffies.
Wachten is een gegeven voor allen,
Voor allen net als ik.
Waarbij de medische mallemolen
Het equivalent is van de Efteling en Walibi.
Niet Plopsaland, dat is te mild.
En ik weiger niet de enige kabouter te zijn!
Er zit maar 1 ding in mijn hoofd.
Maar 1 ding vraag ik mij af
Terwijl ik moet wachten;

En dan?
En dan?
En dan nog meer?
En wat dan?
En wat komt er meer?
En daarna?
En toen?
En ze leefden nog lang en gelukkig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten